Editorial: Care sunt oportunitățile pentru promovarea produselor agroalimentare românești

Rezultatele programelor de promovare ne vor arăta la toamnă viteza de reacție a producătorilor români și gradul de conștientizare a acestor oportunități puse la dispoziție de CE

Creșterea competitivității pieței globale agro-alimentare nu reprezintă doar un concept teoretic, ci un fenomen care poate fi dovedit, chiar prin datele referitoare la progresele din ultimii ani ale producțiilor românești. Potrivit Institutului Național de Statistică, valoarea producției ramurii agricole a fost în anul 2016 de 69,349 miliarde lei, mai mult decât dublu față de 2015. ”Indicele producţiei ramurii agricole, în anul 2016 faţă de anul 2015, a fost 102,5% pe total, 105,3% la producţia vegetală şi 97,6% la producţia animală. În anul 2016, producţia vegetală a înregistrat creşteri cuprinse între (+25,9%) în regiunea de dezvoltare Vest şi (+1,0%) în regiunea de dezvoltare Sud-Muntenia”, arată INS.

Pe fondul creșterii și diversificării producțiilor agricole, se pune tot mai mult problema valorificării acestora într-un mod cât mai profitabil. Obiectivul esențial pentru jucătorii din domeniu este să identifice soluțiile pentru obținerea unei valori adăugate maxime. Înainte de aceasta, este însă absolut necesar să se parcurgă încă două etape esențiale: prelucrarea superioară și comercializarea eficientă.

Pe de o parte, în România pot fi consemnate din ce în ce mai multe încercări de a susține și de a realiza transformarea materiei prime, respectiv a producțiilor primare din sectoarele vegetal și zootehnic, în alimente și în produse purtătoare de valoare adăugată. Vestea bună este că tot mai multe dintre aceste încercări încep să se transforme în activități de succes.

Avem tot mai mare nevoie de măsuri multiple de sprijin pentru producătorii agricoli

Pe de altă parte, segmentul de comercializare a produselor finite obținute în România necesită în continuare investiții importante și îmbunătățiri majore. Deficitul balanţei comerciale (FOB/CIF) în ianuarie 2018 a fost de 775,0 milioane euro, mai mare cu 169,8 milioane euro decât cel înregistrat în aceeași perioadă a anului trecut. Totodată, importurile din ianuarie 2018 au crescut cu 17,3%, în timp ce exporturile au crescut cu doar 15,9%, comparativ cu 2017, conform INS.

Adesea s-a spus că, pe o piață internațională din ce în ce mai competitivă, este necesar să existe măsuri multiple care să îi ajute pe producători să își vândă mărfurile și, în același timp, să creeze locuri de muncă și creștere economică. De aceea, ne bucurăm să vedem că anul acesta au apărut noi oportunități pentru producătorii și procesatorii români, în ceea ce privește promovarea pe piața comunitară, dar și pe cea extracomunitară.

Mai mulți bani europeni pentru promovarea produselor agroalimentare în interiorul și în afara UE

Finanțarea europeană pentru acest tip de activități a crescut cu aproape 19%, față de anul trecut. Astfel, potrivit informațiilor oficiale de la Bruxelles, Comisia Europeană va acorda în 2018 o finanțare suplimentară de 169 de milioane de euro, pentru a promova produsele agricole din UE în întreaga lume. Vorbim de 27 de milioane de euro în plus față de anul trecut, bani alocați doar pentru promovare. Astfel, pot fi susținute financiar programe care vizează o gamă amplă de tematici, de la campanii generale privind alimentația sănătoasă și până la sectoare de piață specifice.

Organizațiile comerciale, asociațiile de producători și agroalimentare mai au timp până pe 12 aprilie pentru a propune programe și activități specifice. Aici trebuie să menționăm faptul că aproape două treimi din fonduri sunt destinate pentru promovarea produselor europene pe piețele extracomunitare, în țări precum Canada, Japonia, China, Mexic sau Columbia.

În ceea ce privește promovarea agroalimentară pe teritoriul UE, beneficiarii vor fi susținuți financiar îndeosebi pentru programele care pun accentul pe informarea consumatorilor în privința diferitelor sisteme și etichete de calitate ale UE. De asemenea, Comisia Europeană afirmă că finanțarea sectorială va fi dedicată programelor ce promovează creșterea durabilă, inclusiv a ovinelor și a caprinelor, precum și pentru campaniile de promovare a alimentației sănătoase și a creșterii consumului de fructe și legume.

Un singur nume românesc apare până acum pe lista cu oferte de programe de promovare pentru produsele agroalimentare

Interes există. Și chiar mult, dacă ne gândim că anul trecut ofertele de programe de promovare pentru produsele agroalimentare au depășit de aproape 10 ori bugetul disponibil, așa cum arăta comisarul european pentru agricultură și dezvoltare rurală, Phil Hogan. Mai puțin ne bucură faptul că pe lista celor 52 de propuneri selectate de Comisia Europeană avem doar un singur nume românesc, respectiv Asociația Producătorilor de Salam de Sibiu AJF. Aceasta a propus un program de promovare internațională a salamului de Sibiu, pentru trei ani, cu un buget de 1.635.964 euro, grantul european fiind de 1.145.175 euro.

Rămâne ca anul acesta să observăm viteza de reacție a posibililor beneficiari din România, în fața acestor oportunități de promovare. Rezultatele, care vor fi publicate în această toamnă, după evaluările Comisiei Europene, ne vor arăta poate cel mai bine cât de bine conștientizează producătorii români, la nivel asociativ, faptul că promovarea și stimularea exporturilor agroalimentare creează condiții favorabile pentru îmbunătățirea competitivității acestui sector, a potențialului de export, precum și a unei creșteri economice semnificative.

Petronela Cotea Mihai

Petronela Cotea Mihai este unul dintre cei mai experimentați jurnaliști români pe teme agricole. Cu un master obținut la USAMV Iași, stagii de pregătire la BBC și o experiență de peste 22 de ani în presa agricolă, doamna Cotea a obținut numeroase premii la concursurile de specialitate. Începând din 2013 este membru fondator și vicepreședinte al Asociației Presei Agricole din România. Petronela Cotea Mihai este realizatorul Matinalului Agrar , din fiecare duminică la Radio România Iași , al rubricii ”Fermier European”, colaborator al televiziunii Telemoldova Plus, dar și colaborator al revistei agricole Ferma.

Mergi sus