Ce impact are invazia alimentelor importate asupra producătorilor români

Editorial: Secretul competitivității produselor locale stă în colaborarea dintre fermieri, producători și autorități

De copil, luna decembrie era cea mai așteptată perioadă de peste an. Dacă înainte cei mici așteptau Crăciunul pentru cadouri, acum, cei mai nerăbdători sunt comercianții care vor să încaseze bani din vânzări spectaculoase. Multe promoții încep încă din luna noiembrie, astfel încât să-l prindă pe client în febra cumpărăturilor.


Practicile nu sunt de condamnat, având în vedere că interesul oricărei afaceri stă în obținerea profitului. Așa stau lucrurile în comerț de când lumea. Până la urmă comercianții elaborează oferta, iar cumpărătorul este cel ce dă banii. Cumpărătorul este cel care alege.


Nu putem să blamăm comercianții că pun pe piață multe produse din import, având în vedere că prețul sau costurile cele mai mici dictează pe o piață liberă. Totodată, procedurile de achiziție din afara României au devenit mult mai simple și mai puțin costisitoare pentru retaileri. Dar în acest context, fermierii și producătorii români sunt în pierdere.


Apare astfel un conflict. Pe de-o parte, fermierii români se plâng că nu reușesc să producă profitabil, iar pe de altă parte consumatorul vrea produse ieftine. Clientul vrea mai puține produse din import, dar când vine vorba despre preț, acesta alege merele din Polonia pentru că sunt mai ieftine și mai frumoase față de cele din România.


Aceeași situație apare și în cazul cărnii de porc. În acest context, producția din România pe acest sortiment a scăzut în ultimii ani. Nu avem cum să dăm vina pe fermieri, pentru că ei reușesc să asigure doar 60% din consumul intern. În același timp, nu putem arunca pisica nici în brațele retailerilor că vin cu produse competitive din străinătate, iar astfel temperează prețurile producătorilor români. O mare parte din vină o poartă sistemul care nu susține producătorii români la nivelul la care o fac administrațiile celorlalte state din UE.


Cota de TVA pentru alimente a fost redusă la 9% în iunie 2015, dar producătorii români au plătit TVA de 20% pentru îngrășăminte și alte servicii specifice sectorului agricol până la jumătatea acestui an. În același timp, producătorii ar trebui încurajați mai puternic să se asocieze. Autoritățile au făcut eforturi în acest sens și au adus modificări legii cooperației agricole. Modificările presupuneau o serie de scutiri și reduceri de taxe pentru o perioadă de cinci ani. Modificările au intrat în vigoare la finalul lunii iulie, dar nici aceste scutiri nu par a-i motiva pe micii fermieri să se asocieze.


Pe lângă susținerea din partea autorităților este nevoie și de schimbarea mentalității micilor producători. Fermierii trebuie să înțeleagă că este nevoie de îmbunătățirea tehnologiilor din ferme. Cum pot face acest lucru: prin asociere și prin accesarea fondurilor europene.


În ceea ce privește modernizarea fermelor, producătorii români de carne de porc au arătat că se poate. Dacă în urmă cu câțiva ani o mare parte din carnea de porc comercializată provenea din animalele crescute în gospodării, acest lucru s-a schimbat, iar cele mai multe preparate din carne de porc provin din ferme comerciale care respectă toate normele europene.


Așadar, invazia importurilor nu poate fi pusă doar pe seama retailerilor. Dacă vrem să avem cât mai multe produse românești în magazine, autoritățile române trebuie să susțină producătorii astfel încât aceștia să devină competitivi. Dar în același timp și micii producători trebuie să depună eforturi pentru a-și moderniza fermele.

Diana State

Jurnalist cu peste 7 ani de experiență în presa națională. De-a lungul anilor, a semnat pentru publicații de renume, precum Adevărul, Curierul Național, sau revista Capital. În prezent, Diana este specializată pe domeniul agricol și semnează articole pentru agenția News.ro. Din postura de jurnalist, este în permanență în contact atât cu fermierii, cât și cu autoritățile, reușind să surprindă fenomenul din perspectiva ambelor tabere.

Mergi sus