Lipsa de organizare la nivel național, unul dintre principalele motive pentru care nu vedem mai multe produse românești în marile lanțuri de retail

EDITORIAL Ce soluții ar putea debloca problema prezenței produselor agroalimentare românești în marile magazine

În ultimii ani, mai multe voci din spațiul public s-au întrebat de ce lanțurile de retail, active în România, nu au pe rafturi mai multe produse alimentare românești, în special legume și fructe. În condițiile în care, fără îndoială, avem un potențial de producție agricolă suficient de mare pentru a hrăni toată populația României și mai mult de atât.

Răspunsul nu este simplu, dar putem analiza una dintre cauzele principale: lipsa de organizare și de unitate. Și nu e ca și cum ar trebui să inventăm ceva nou, avem exemple în țări mai mici decât România, cu producție agricolă mai mică, dar unde fermierii s-au organizat atât de bine încât reprezintă o forță care nu poate fi neglijată de niciun retailer.

Aceștia din urmă se luptă pe un sector al pieței extrem de dur, cu marje foarte mici de profit, dar cu volume enorme, unde fiecare ban și fiecare minut de întârziere contează.

Profitul vine din cantitate

Lăsând în pace diversele teorii mai mult sau mai puțin întemeiate, referitoare la lipsa masivă a produselor românești de pe rafturi, nu trebuie uitat că retailerii sunt firme, ca oricare altele. Iar obiectivul principal al unei firme este să obțină profit. În cazul marilor lanțuri de retail profitul se obține din vânzarea de volum, cu marje mici. Pentru ca acest lanț de retail să fie profitabil, ei au nevoie de furnizori bine organizați, capabili să livreze rapid multă marfă, la o anumită calitate și la anumite standarde.

În caz contrar, deznodământul este simplu: dacă retailerul nu găsește pe plan local sursa constantă de produse de care are nevoie, o va căuta și o găsi pe plan extern. Va prefera, de exemplu, să aducă mere din Polonia și roșii din Turcia, dacă acei furnizori vor livra în cantitățile cerute, la standardele cerute și la cel mai bun preț.

Pentru că da, poate fi greu de crezut, dar este mai rapid pentru ei și mai profitabil să importe, decât să încerce să ia de pe plan local, deși furnizorii locali sunt mult mai aproape din punct de vedere geografic. De ce?

Lipsa de organizare dăunează profitului

De ce oare? Pentru că, de multe ori, nu găsim asociații de fermieri puternice, bine organizate, specializate, după modelul celor din Europa Centrală și de Vest. Fărâmițarea terenurilor agricole se vede, din păcate, și în lipsa de unitate la nivel național, în organizarea asociațiilor de producători. De asemenea, abia acum începe să se manifeste acel spirit de viziune sau, mai bine spus, de solidaritate, materializat prin încheierea unor parteneriate solide, bazate pe încredere.

Efectuarea unor compromisuri, un efort suplimentar la început și punerea în prim plan a unor interese pe termen lung, mai mari, în dauna unor interese mai mici, pe termen scurt, ar putea reprezenta baza unor asociații puternice, cu un cuvânt greu de spus în piață. Aceștia din urmă sunt bine organizați, iar competiția dintre ei este una dintre cele mai dure pe care le putem vedea în mediul de business. Fiecare leu contează în lumea dură a retailerilor, pentru că, multiplicat cu milioane de produse vândute, poate face diferența dintre profit și pierdere, între succes și faliment.

Există o evoluție, dar aceasta trebuie să continue

În ultimii doi ani, se observă o evoluție în sensul unei prezențe tot mai mari, pe rafturile marilor magazine, a produselor alimentare românești. Acest trend a venit în contextul unor creșteri a afacerilor românești, dar a și fost sprijinit de sectorul de retail care a îndemnat producătorii să se asocieze, pentru a putea livra mai mult, mai bine și mai profitabil în cele din urmă.

În paralel, s-a adeverit și vorba ”pofta vine mâncând”. Astfel, tot mai mulți consumatori au început să aleagă produse românești atunci când ies la cumpărături. Astfel, când se află în fața raftului, 51% dintre români aleg frecvent produsele românești, în locul celor din import, iar 29% caută în mod special magazinele care includ în oferta lor produse realizate în România, potrivit unui studiu efectuat de MKOR Consulting anul trecut.

Mai mult de atât, produsele românești proaspete, perisabile, cum sunt lactatele, carnea, mezelurile, fructele și legumele sunt alese de peste 9 din 10 consumatori. Astfel, este clar că mai este loc de evoluție și de o apropiere de modul de organizare din Centrul și Vestul Europei. Consumatorii o cer, retailerii o vor.

Dinu Boboc este un jurnalist cu peste 15 ani de experiență. De-a lungul timpului, a semnat pentru publicații de renume, precum Business Standard, TVRinfo.ro, Evenimentul Zilei și revista Capital. În prezent, Dinu semnează articole pentru agenția News.ro. Ține permanent legătura cu fermieri, traderi și autorități pentru a avea mereu o imagine clară și obiectivă asupra sectorului agricol românesc.

Mergi sus