BASF Agricultural Solutions România
Agricultură

Contact

Interviu: De ce sunt importante fitofarmaciile pentru micii producători

22 nov. 2019

Lavinia Iordache, administratorul unei fitofarmacii din Ploiești, ne vorbește despre fermierii care ajung în fitofarmacii, despre nevoile și interesele lor

Un rol important în activitatea micilor producători de fructe, legume sau struguri îl au fitofarmaciile locale. Sunt locurile în care produsele de protecție a plantelor se găsesc, de cele mai multe ori micro-ambalate, adecvate suprafețelor reduse, dar fără a face rabat de la calitate. Doamna Lavinia Iordache deține o astfel de fitofarmacie în Ploiești, județul Prahova. De-a lungul celor 9 ani de comerț cu produse fitosanitare, a primit în fitofarmacia sa numeroși clienți, veniți nu numai pentru simpla achiziționare a unor produse, ci și pentru a solicita informații profesioniste cu privire la modul optim în care să își întrețină culturile.

Doamna Iordache, care este experiența dvs. în domeniul protecției plantelor?

Am absolvit Facultatea de Horticultură în cadrul Universității de Agronomie din București, apoi, timp de șapte ani am administrat o fermă de viță de vie din Valea Călugărească, iar din 1997 până acum activez în domeniul acesta, de distribuție a produselor de uz fitosanitar. De abia din 2012 am propria fitofarmacie.

Cum vedeți rolul fitofarmaciilor în agricultura de astăzi?

Din punctul meu de vedere, fitofarmaciile reprezintă o mică școală pentru micii producători. Aceștia vin cu anumite probleme, își caută rezolvări și informații privind tehnologia de aplicare a produselor, privind produsele în sine, deci ei caută atât produsele de protecție a plantelor, cât și informațiile tehnice despre acestea, despre modul corect de folosire a lor.

Ce fel de clienți vin în fitofarmacie?

Majoritatea clienților noștri sunt, să zicem, clienți de-ai casei, cu care colaborăm de ani buni și cu care ne consultăm la fiecare început de an. Stabilim tehnologii de tratamente. De-a lungul timpului, acestea suportă modificări, în funcție de condițiile climatice ale anului, presiunea de boli și dăunători. Avem și clienți care ne vizitează în urma recomandărilor. Vin pentru prima dată și spun că fitofarmacia noastră a fost recomandată de anumite cunoștințe sau persoane. Sunt și foarte puțini clienți care vin hotărâți să achiziționeze un anumit produs, pe care îl cunosc relativ, dar tot ne consultă și își iau informațiile necesare pentru a-și completa bagajul de cunoștințe privind aceste produse.

Ei vin având o problemă, pe care unii o identifică, sau pe care noi o identificăm și căutăm soluții împreună cu ei. Ei aleg soluțiile potrivite lor, noi le recomandăm anumite variante. Ei aleg pe măsura capacității lor de producție sau puterii financiare. Micii producători cu care noi avem legături au, în general, suprafețe destul de mici.

Pe zona viticolă suprafețele sunt puțin mai mari, câteva hectare, până la 10-15 hectare de viță de vie. La fel și pe zona de pomicultură. Legumicultura, în zona noastră, e reprezentată în două bazine legumicole, atât culturi în câmp, cât și în spații protejate, iar ei au suprafețe destul de mici, în jur de 1000-2000 de metri de solarii în general. Fiind o fitofarmacie de oraș, îi avem și pe cei ce au mici gospodării în oraș sau în zone apropiate, unde au grădini pe care și le întrețin.

Care sunt provocările din acest domeniu?

O provocare majoră este conștientizarea micului producător asupra modului în care sunt folosite produsele de uz fitosanitar, asupra timpilor de pauză până la recoltare, asupra importanței de a nu sări anumite etape ale tehnologiei de tratament. În general, aici e zona în care noi acționăm, ca micii producători să plece de la noi cu un bagaj de cunoștințe care să le aducă și lor un plus de recoltă și, de ce nu, o satisfacție financiară, dar să și poziționăm produsele în momentele în care ele au eficiență maximă. De asemenea, compatibilitatea între produse este foarte importantă, la fel și respectarea dozelor. Pentru noi aceasta e provocarea: să știm că atunci când au plecat de la noi, am vândut nu doar un produs, ci un pachet întreg de cunoștințe necesare lor. În primul rând, sursele noastre de informare sunt companiile producătoare, care ne oferă un suport de informație suficient. Ne simțim într-o permanentă legătură cu ei și ne pun la dispoziție tot ceea ce ne este necesar.

Mergi sus