multumim fermierilor

Haideți să rămânem puternici în aceste vremuri dificile! Împreună.

Să fii fermier, cea mai importantă meserie din lume. #MulțumimFermierilor

un proiect susținut de Agrointeligența

Spunem mereu că tu ai cea mai importantă meserie de lume. Asta pentru că de munca și reușita ta, a fermierului român, depinde hrana zilnică a tuturor. Inclusiv a familiilor noastre.

Recunoaștem și că e una dintre cele mai dificile meserii. Fermierii sunt obișnuiți să lupte pentru absolut tot ceea ce au. Cu buruienile, bolile și cu dăunătorii, cu vremea imprevizibilă, cu prețurile pieței, cu organizarea fermei, cu timpul... Acum, la toate cele existente se adaugă o amenințare nouă: contextul actual care a oprit lumea în loc.

BASF Agricultural Solutions România îți susține eforturile de a obține culturi curate și bogate prin produsele oferite, dar nu ne mulțumim cu atât. În această perioadă, vrem să știi că ești ascultat, înțeles și susținut. Să identificăm împreună problemele și să găsim cu toții soluții. Să-ți amintim că nu ești singur în această luptă și să îți redăm speranța unui viitor în care tuturor ne e din nou bine.

Susținem fermierii români

Dragi fermieri, știm ca sunt vremuri dificile pentru majoritatea dintre voi. Înțelegem situația și dorim să vă susținem. Voi sunteți cei care țin lucrurile în mișcare pentru a asigura tuturor una dintre nevoile de bază: hrana.

[UPDATE] - Concursul nostru s-a încheiat. Mulțumim tuturor participanților și felicitări câștigatorilor.

Am dat startul unui concurs adresat exclusiv fermierilor și producătorilor cu atestat sau certificat valid. Concursul se desfășoară pe pagina noastră de Facebook, în perioada 22 aprilie - 21 mai 2020 și poate fi vizualizat aici .

Puneți în comentariile postării de concurs un video cu voi, explicați-ne cum faceți față situației actuale, cu ce probleme vă confruntați, la ce solutii vă gândiți. Transmiteți-le totodată românilor că aveți nevoie de susținerea lor și spuneți-le de ce să cumpere produse românești.

BASF va alege apoi prin tragere la sorți 20 de producători autorizați care au trimis clipuri și îi va sprijini cumpărând direct de la ei produse în valoare de 10.000 euro (câte 500 euro pentru fiecare câștigător). Mai departe noi, cei de la BASF Agricultural Solutions România, vom dona aceste produse, efortul muncii voastre, unor persoane defavorizate, care au mare nevoie de susținere în aceste momente. Vă ascultăm cu deschidere!

Sfaturi de la fermieri

De la începutul acestei crize, am discutat cu mulți fermieri mici și mijlocii din țară. Ca și tine probabil, ei se confruntă cu numeroase probleme. Mulți au identificat soluții pentru a reduce pierderile sau chiar pentru a-și salva afacerile. Vezi sfaturile lor.

Iată o parte din mesajele transmise de fermieri în această perioadă

Oportunități noi pentru a-ți vinde produsele

Măsurile de distanțare socială luate de autorități au generat numeroase probleme pentru producători și comercianți. În fața realității închiderii unităților din sectorul HoReCa (restaurante, hoteluri, pensiuni), precum și a scăderii volumelor de vânzări din magazine și piețele agroalimentare, fermierii s-au văzut nevoiți să caute noi canale și metode prin care să-și vândă produsele.

Ignorat multă vreme, internetul este acum soluția salvatoare pentru tot mai mulți producători mici și mijlocii. Fermierii au acum mai multe platforme online pe care-și pot scoate produsele la vânzare. Una dintre acestea a fost creată chiar de Ministerul Agriculturii.

Dacă știi și alte platforme online, te rugăm să ni le semnalezi și nouă.

Iată câteva platforme unde-ți poți pune la vânzare produsele agroalimentare:

Alte locuri în care poți pune anunțuri pentru vânzarea recoltei

  • Facebook Marketplace – Este un serviciu lansat de Facebook prin care se pot vinde sau cumpăra diverse produse. Pentru a-l folosi, îți trebuie un cont de Facebook.
  • Grupuri de Facebook – Există numeroase grupuri de fermieri mici și mijlocii care fac schimb de informații sau postează anunțuri de vânzare a produselor agroalimentare. O simplă căutare pe Facebook îți poate dezvălui arăta grupurile cu colegii de breaslă.
  • OLX – Site de anunțuri, foarte popular, cu acoperire la nivel național și număr mare de utilizatori.

Cunoști alte platforme, site-uri sau grupuri unde fermierii își pot lista produsele? Spune-ne despre ele pe pagina noastră de Facebook și le vom adăuga aici.

Ce poți face pentru a-ți promova produsele

Iată câteva acțiuni eficiente, prin care îți poți promova și vinde produsele agro-alimentare.

Le-am împărțit, în funcție de complexitatea lor sau nivelul necesar de cunoștințe tehnice, în acțiuni simple și avansate. Poți aplica unul, două, mai multe, sau chiar pe toate.

Vezi mai jos lista - apasă pe fiecare sfat pentru a vedea detalii.

Rețeta depinde de zona în care vrei să le vinzi, capacitatea ta de producție, de livrare și, bineînțeles, de efortul pe care ești dispus să îl depui pentru a-ți promova produsele pe internet.

Sfaturi simple și rapide

Înscrie-te pe platforme precum cele de mai sus și listează-ți produsele.

Adaugă poze și descrieri clare pentru fiecare tip de produs. Menționează clar prețul, condițiile de livrare sau plată. Nu uita să-ți lași datele de contact.

Dacă nici în 2020 nu ai o adresă de e-mail, ar fi momentul să îți creezi una. Sunt numeroase servicii gratuite de e-mail, precum Gmail sau Yahoo! Mail.

Creează-ți un profil de Facebook

Distribuie anunțul cu produsele proaspete pe care le ai de vânzare.

Roagă prietenii să te ajute

Contactează-ți rudele, prietenii, cunoștințele și spune-le despre produsele tale.

Roagă-i să îți distribuie și ei anunțurile, sau să le spună altora, la rândul lor, despre tine.

Păstrează o legătură strânsă cu clienții actuali și cei fideli

  • Sună-i la câteva zile după ce le-ai livrat marfa, întreabă-i dacă le-au plăcut produsele și amintește-le că pot apela la tine oricând.
  • Pentru clienții fideli, gândește-te la un mic bonus pentru ei. Poate o mică reducere, sau câteva produse în plus. Se vor bucura și vor povesti și altora despre tine.

Ai o mașină cu care livrezi produsele?

Colanteaz-o cu o reclamă la produsele tale.

Poate fi un simplu ”Legume și fructe proaspete de vânzare”, însoțit de un nume și un număr de telefon.

Dacă ți se pare că nu poți ieși cu nimic în evidență, uite câteva lucruri de la care poți porni:

  • Calitatea produselor. Sunt mai bune? Mai gustoase? Mai arătoase? Te îngrijești ca la carte de protecția culturii și apoi de recoltare?
  • Aspectul. Sunt legumele tale bine spălate, sau prăfuite? Sau, mai rău, acoperite de pământ?
  • Ambalajul. Cum livrezi produsele? Într-o lădiță, cutie, pungă de hârtie? Cum arată? Te-ai gândit la un ambalaj personalizat cel puțin cu numele și numărul tău de telefon?
  • Personalizare. Dacă toate serviciile tale de până acum sunt de nota 10, include și o mică notă de mulțumire sau o carte de vizită cu mulțumiri în cutia sau punga cu produse.
  • Feedback. În cel mult o săptămână de la livrare, sună-ți clienții și întreabă-i cum li s-au părut produsele și serviciile. Și dacă ai putea face ceva și mai bine data viitoare.

Asociază-te cu alți producători

Mulți ani, producătorii români s-au ferit cu încăpățânare de cooperative și asociații. Poate această situație vă va face să priviți lucrurile cu alți ochi. Nu uita proverbul ”Unde-s mulți, puterea crește”.

Sfaturi ceva mai avansate pentru marketing online

Acțiunile următoare sunt mai eficiente, putând atinge o plajă mai largă de clienți. Poate chiar să livrezi la nivel național, de ce nu? Însă aceste acțiuni necesită un efort mai mare și un nivel ceva mai ridicat de cunoștințe. Poți face toate acestea complet gratis, dacă te pricepi puțin, sau ai pe cineva priceput lângă tine. Alternativa este să plătești un specialist pentru aceste servicii. Rezultatele vor fi și ele pe măsură.

Înainte de toate însă, analizează-ți puțin publicul potențial. Cine cumpără cel mai des de la tine: femeile sau bărbații? Care ar fi vârsta lor medie? Dar veniturile sau nivelul de educație cum ți se par? Cum le place să comunici cu ei? Toate acestea te vor ajuta să îți creionezi o imagine pertinentă a tipului de clienți pe care vei vrea să îi ai pe internet.

Sfaturi avansate

La nivelul cel mai simplu, asta înseamnă să ai un logo vizual și un slogan

Așa cum am spus, poți face asta fără prea multe cunoștințe de grafică. Pe internet poți găsi numeroase site-uri de design de logo-uri complet gratuite. Unele îți vor permite să îți creezi și alte elemente, precum cărțile de vizită, tricouri și așa mai departe.

Mai multe variante

În caz că nu ai așa ceva până acum, îți spunem clar: este temelia întregului tău efort de promovare online. Opțiunile sunt numeroase, unele gratis chiar, dar noi te sfătuim să apelezi la un specialist, sau la un prieten priceput.

Poți începe cu un site de prezentare, cu câteva pagini simple, sau poți merge pe varianta unui magazin online. Aceasta din urmă este varianta ideală, dar va necesita mai multă atenție din partea ta.

Comunică prin newslettere

Mai exact, le poți trimite clienților tăi e-mailuri cu produse noi, oferte speciale, sau îi poți anunța că s-au copt trufandalele. Un astfel de e-mail se numește newsletter. Unul dintre cele mai apreciate servicii prin care poți face acest lucru este Mailchimp. Un serviciu echivalent, dar româneșc, este Conectoo. Ambele au și opțiuni gratuite, care vor fi mai mult decât suficiente pentru început.

Adică de Facebook, Instagram și YouTube

Fă-ți conturi pe aceste platforme și povestește oamenilor despre ferma ta, despre activitățile tale și modul special în care ai grijă de culturi, despre tine, despre produsele tale, despre noutăți și multe altele.

  • Facebook este locul perfect în care prietenii te pot ajuta, distribuindu-ți mesajele mai departe.
  • Instagram este locul ideal pentru poze pline de culoare, cu legume sau fructe proaspete și apetisante.
  • YouTube este locul perfect pentru video-uri în care să arăți tuturor cum e viața la ferma ta.

Promovarea produselor

Platformele precum Facebook, Instagram, Youtube sau Google permit utilizatorilor să plătească pentru promovarea produselor.

Sfatul nostru este să apelezi la un specialist pentru aceasta, dar dacă ții neapărat să te ocupi tu, îți recomandăm să parcurgi mai întâi cursurile pregătitoare oferite de platformele respective.

Rămâi un fermier informat

Despre impactul coronavirusului asupra meseriei de fermier cu Zamfir Dumitru, legumicultor din comuna Băleni, județul Dâmbovița.

Legumicultorul administrează din 2007 firma Nu Oricum Serv SRL, Băleni, Dâmbovița, care se ocupă de producția de legume și de comercializarea produselor fitofarmaceutice.

Din cauza stării de urgență, când nu a mai putut oferi produse la piață, inițial a observat o scădere a cererii. Acum remarcă totuși o îmbunătățire a situației, odată cu scăderea importurilor

Și încasările sale au fost afectate de măsurile luate oficial împotriva răspândirii coronavirusului, deși simte că situația se îmbunătățește odată ce marketul alege iar produse locale în locul celor de import.

Legumicultorul Pavel Bonea, din comuna Vărăști, județul Giurgiu, ne povestește despre lipsa forței de muncă, despre impactul importurilor asupra producătorilor locali și despre nevoia de susținere din partea consumatorilor români și a Guvernului.

Legumicultorul din jud. Giurgiu a început încă din 2000 comercializarea online a produselor sale agroalimentare.

„Mă neliniștește gândul că vom produce legume fără să știm în ce sens vor evolua restricțiile din piețe”

Vezi ce sfaturi au fermierii pentru colegii lor în această perioadă nesigură

Vezi ce părere are legumicultorul din zona Moldovei despre actuala situație

Vezi cum se descurcă și ce sfaturi au fermierii pentru colegii lor în această perioadă nesigură

Mergi sus